3 Tips voor beginnende vegetariër

Een vegetarisch dieet is vandaag de dag ontzettend populair en wordt door steeds meer mensen opgepakt. De meeste mensen weten al wel dat het belangrijk is voor het behoud van het milieu en de natuur. Toch is er ook nog steeds veel onduidelijkheid over waar je het beste kunt beginnen als je vegetariër wil worden. Waar moet je op gaan letten? Moet je extra voedingssupplementen gaan nemen? Kun je gemakkelijk een gerecht lekker maken, zonder het gebruik van vlees of vis? Hier zijn een aantal tips om het begin van je vegetarische dieet gemakkelijker te maken.

Het gebruik van vleesvervangers

Tegenwoordig zijn er in de winkels al allerlei verschillende soorten vleesvervangers te vinden; van bonenburgers tot vegetarische vissticks. Waar je bij vleesvervangers echter op moet letten, is dat ze voldoende voedingsstoffen bevatten, die vlees normaliter ook bevat. Het Voedingscentrum heeft een aantal criteria waaraan vleesvervangers moeten voldoen, willen ze een plekje op de Schijf van Vijf bemachtigen. Zo moeten ze bijvoorbeeld genoeg eiwit, ijzer en vitamine B12 en/of B1 bevatten. Maar ook wordt er op het zoutgehalte gelet. De meeste vleesvervangers bevatten namelijk te veel zout, waardoor ze uiteindelijk toch net buiten de Schijf vallen.

Peulvruchten als vleesvervangers voor de beginnende vegetariër

Naast het gebruik van de kant-en-klare vleesvervangers, kun je ook proberen het vlees te vervangen door peulvruchten. Bonen, linzen en kikkererwten zijn bronnen van ijzer en eiwitten en dus zeer geschikt voor een vegetarische maaltijd. Let wel op dat deze manier van vleesvervanging niet op ieder gerecht kan worden toegepast. Peulvruchten hebben een andere smaak en textuur dan echt vlees en kunnen zo een gerecht een andere bite geven. Vervang dus niet de kip in de kippensoep door kikkererwten, maar zoek bijvoorbeeld een makkelijk recept voor linzensoep op! 

Vitamine C, melkproducten en koffie

Het menselijk lichaam is een complex iets en neemt voedingsstoffen op verschillende manieren tot zich. Als beginnende vegetariër moet je extra opletten op de combinaties van voedingsmiddelen. Zo bevordert vitamine C in je voeding bijvoorbeeld de ijzeropname, terwijl koffie, thee en melkproducten ijzer juist opnemen, waardoor het niet op de juiste manier in je bloed terecht komt. Drink de eerste koffie van de dag dus niet tijdens het ontbijt, maar pas later op de ochtend, zodat je lichaam het ijzer in je voeding goed kan opnemen. Neem in plaats van koffie een lekker glas sinaasappelsap.